flickrlinkedin

Produkty - marnowanie żywności

Strategia Pomocnych Gestów

Bez względu na to, gdzie pracujemy, chcemy mieć pozytywny wpływ na klientów, koleżanki i kolegów oraz na lokalne społeczności w naszym otoczeniu.

Dane dotyczące marnowania żywności - rok 2016/17

Informacje zawarte na tej stronie to dane archiwalne, dotyczące roku 2016/17. Aktualne dane dostępne są w zakładce "Dane dot. marnowania żywności".

 

W Tesco wierzymy, że żywność nie powinna być marnowana.

Z dumą możemy ogłosić, iż jesteśmy pierwszą siecią handlową w Europie Środkowej, która publikuje dane dotyczące marnowania żywności.

Jesteśmy firmą społecznie odpowiedzialną i wierzymy, iż jako jeden z największych na świecie dystrybutorów żywności mamy ważną rolę do odegrania w globalnej walce z marnowaniem żywności.

Wierzymy, że publikacja danych dotyczących marnowania żywności w naszej organizacji to krok we właściwym kierunku. Bez odpowiedniej oceny skali tego zjawiska, niemożliwe byłoby ustalenie jasnych celów i podjęcie działań, które pomogą nam zmniejszać ilość wyrzucanej żywności. Publikacja danych pozwoli nam także monitorować wyniki osiągane w stosunku do założonych celów i określać obszary wymagające dalszej poprawy.

Od lat pracujemy nad minimalizowaniem skali marnowania przez odpowiednie planowanie dostaw towarów do sklepów czy przecenianie produktów o zbliżającym się terminie przydatności do spożycia. Równie ważną kwestią jest przekazywanie pełnowartościowej żywności bezpośrednio z naszych sklepów do lokalnych banków żywności i organizacji charytatywnych.

  • Od rozpoczęcia współpracy z bankami żywności w Polsce przekazaliśmy 3 684 ton żywności, która trafiła do ludzi w potrzebie.
  • Z przekazanej żywności można przygotować 8 771 428 posiłków.
  • Obecnie ponad 220 sklepów w Polsce i 500 w całej Europie Środkowej oferuje możliwość przekazywania nadwyżek żywności. Naszym celem jest rozszerzenie programu na 600 sklepów, w tym wszystkie hipermarkety.

Zadeklarowaliśmy, iż do 2020 roku wszystkie nasze sklepy w Europie Środkowej będą oferować nadwyżki żywności bankom żywności i lokalnym organizacjom charytatywnym.

Naszą ambicją jest, by żadna żywność, która nadaje się do konsumpcji, nie była wyrzucana.

Walkę z marnowaniem żywności możemy wspierać w całym łańcuchu dostaw – od plantatorów i hodowców po gospodarstwa domowe konsumentów. Podjęliśmy decyzję o wdrożeniu drobnych, ale ważnych zmian w tym obszarze:

  • Wprowadziliśmy ofertę „Perfectly Imperfect” – warzywa i owoce o nieregularnych kształtach czy nieperfekcyjnym wyglądzie – do wszystkich hipermarketów w Europie, by pomóc w zmniejszaniu strat żywności bezpośrednio u jej producentów
  • Skróciliśmy czas dostaw owoców cytrusowych, co daje klientom dwa dodatkowe dni gwarantowanej świeżości, co pomaga zmniejszać marnowanie żywności w domach konsumentów
  • Zrezygnowaliśmy z promocji typu „kup jeden, drugi otrzymasz gratis” na warzywa i owoce, by klienci omyłkowo nie kupowali zbyt dużej ilości produktów, które mogą się zmarnować.

Wiemy, że nie jesteśmy w stanie walczyć z marnowaniem żywności sami, dlatego współpracujemy na tym polu z bankami żywności, lokalnymi władzami i dostawcami.

Zachęcamy inne przedsiębiorstwa działające w branży spożywczej, w tym także naszych konkurentów, do stałego zwiększania transparentności poprzez publikację danych dotyczących marnowania żywności w ich organizacjach. Razem możemy skutecznie walczyć z marnowaniem żywności.

 

Straty żywności w podziale na kategorie, Polska 2016/17

Transparentność oraz możliwość mierzenia skali marnowania produktów spożywczych jest podstawą identyfikowania obszarów, w których dochodzi do strat żywności i odnajdywania ich przyczyn. Pozwala to jasno zrozumieć, gdzie, dlaczego i jak wiele żywności marnuje się.

Łączna waga strat żywności w Europie Środkowej to tylko 1,5% całości sprzedaży żywności (dane za rok finansowy 2016/17).

 

Łączna waga sprzedanej żywności w sklepach Europy Środkowej: 3 352 675 ton

Skala marnowania żywności: 49 167 ton

Straty jako procent całkowitej sprzedaży: 1,5%

Żywność przekazana: 5 136 ton

Łącznie, w roku 2016/17, sprzedaliśmy klientom w Europie Środkowej 3 352 692 ton żywności. Ponadto:

  • 60 918 ton to nadwyżki żywności (żywność niesprzedana klientom)
  • w tym 27 143 ton to żywność nadająca się do spożycia
  • 8 143 ton z ww. żywności została przekazana
  • 19 000 żywności zostało wyrzucone

 

Nadwyżki żywności - dane za rok 2016/17, Polska

Pracujemy nad zagwarantowaniem, iż żadna żywność, która nadaje się do spożycia, nie będzie wyrzucana w naszych operacjach sklepowych. Naszym celem jest zmniejszenie skali marnowania żywności o połowę do roku 2030.

Jesteśmy na dobrej drodze, by skutecznie walczyć z marnowaniem żywności w regionie Europy Środkowej. Wiemy jednak, że wciąż wiele przed nami, dlatego będziemy nadal pracować – nie tracimy czasu na marnowanie.