flickrlinkedin

Centrum Prasowe

Aktualności Biura Prasowego Tesco Polska

Raport dla ONZ: Doświadczenia Tesco wskazane jako dobry kierunek na drodze do zmniejszania skali marnowania żywności

„Podążamy w dobrym kierunku, jednak tempo zmian jest za wolne, by do 2030 roku osiągnąć cel zmniejszenia globalnej skali marnowania żywności o połowę” – wskazuje roczny raport Champions 12.3, wspieranej przez ONZ organizacji zrzeszającej najważniejszych przedstawicieli sektora spożywczego. Zgodnie z wnioskami z raportu, jeszcze większa liczba państw i firm powinna podjąć działania w myśl strategii „Target – Measure – Act” („Ustal cel, mierz efekty, działaj”), m.in. przez publikację danych na temat marnowania, jeśli chcemy na czas osiągnąć Cel 12.3 Zrównoważonego Rozwoju Narodów Zjednoczonych.

Osiągnięcia Tesco w Europie Środkowej na rzecz zmniejszania skali marnowania wskazują, iż podejście „Target – Measure – Act” jest właściwym kierunkiem działania. W Polsce, skala marnowania żywności w sklepach i centrach dystrybucji Tesco zmniejszyła się o 41% na przestrzeni ostatnich dwóch lat, czyli od publikacji pierwszego raportu na ten temat. Firma jest zatem blisko osiągnięcia celu redukcji skali tego zjawiska o połowę, na długo przed granicą 2030 roku wyznaczoną w Celach Zrównoważonego Rozwoju.

Zobacz także: Tesco poszukuje organizacji zainteresowanych odbieraniem nadwyżek żywności ze sklepów

Każdego roku aż jedna trzecia wyprodukowanej żywności na świecie ulega zmarnowaniu.To równowartość 1,3 miliarda ton produktów, których wytworzenie wymaga ogromu czasu, energii i środków finansowych. Trudno zatem zaakceptować skalę globalnego marnowania, uwzględniając dodatkowo aspekty natury moralnej i środowiskowej.

Dave Lewis, prezes Grupy Tesco, który przewodzi również koalicji Champions 12.3, powiedział:

Konieczność walki z marnowaniem jest kwestią bezdyskusyjną. Jedna trzecia żywności na świecie marnuje się, a równocześnie co dziewiąty mieszkaniec globu cierpi z powodu niedożywienia. Gdyby zjawisko marnowania było krajem, byłoby trzecim największym winnym emisji gazów cieplarnianych, zaraz po Chinach i Stanach Zjednoczonych. Nie mamy czasu do stracenia, musimy działać”.

Tesco było pierwszą siecią handlową w Polsce i Europie Środkowej, która opublikowała w 2017 roku dane dotyczące marnowania żywności w organizacji. Dziś kontynuuje wysiłki w tym obszarze, zaś pięciu kluczowych dostawców firmy z regionu również zadeklarowało publikację wewnętrznych danych o marnowaniu. 

Zobacz także: Dane Tesco Polska dotyczące marnowania i przekazywania żywności

„Robimy co w naszej mocy, by zmniejszać skalę marnowania żywności” – mówi Martin Behan, dyrektor zarządzający Tesco Polska. „Udoskonaliliśmy procesy prognozowania i zamawiania produktów do sklepów, regularnie przekazujemy nadwyżki żywności z naszych sklepów, rozpoczęliśmy program przekazywania produktów jako karmy dla zwierząt, zrezygnowaliśmy z promocji „2 w cenie 1” w kategorii warzyw i owoców” – podkreśla Martin Behan. „Pracujemy z naszymi dostawcami w całym łańcuchu dostaw, odbierając ich nadwyżki produktów czy „nieidealne” warzywa i owoce jako część oferty Perfectly Imperfect – aby żywność, która nadaje się do spożycia, nie była marnowana”

Walka z marnowaniem żywności jest problemem globalnym, którego nie są w stanie rozwiązać pojedyncze firmy. Tesco wzywa zatem innych przedstawicieli branży spożywczej do publikowania własnych danych o skali marnowania i podjęcia deklaracji zmniejszenia skali zjawiska o połowę do 2030 roku.

Pełny raport organizacji Champions 12.3 dostępny jest pod adresem: https://champions123.org/wp-content/uploads/2019/09/champions-12-3-2019-progress-report.pdf.